Van vragen word je wijs

Gemaakt door: Janita

Mijn eerste vakantie als zelfstandige zit er op. En ik kan je zeggen dat de vakantie me dit jaar goed is bevallen.

 

 

Toch kan ik niet helpen dat ik terug denk aan de jaren hiervoor. De laatste weken van mijn vakantie ging ik me alweer bezighouden met de invulling van mijn lessen. Ik stelde mezelf vragen als: "Hoe krijg ik meer swung in mijn lessen. Hoe houd ik de aandacht van de leerlingen erbij? Hoe krijg ik leuke aantrekkelijke lessen. Hoe raken mijn leerlingen geboeid?" En zodra ik mezelf deze vragen had gesteld, gingen de radertjes weer werken. 

 

 

Een aantal jaren geleden heb ik het volgende bedacht naar aanleiding van de vraag: Hoe krijg je tijdens je lessen leuke vragen gesteld? Leerlingen vinden het überhaupt lastig om vragen te stellen. Daar kun jij als docent hun een handje mee helpen.

 

 

Neem drie knuffels mee naar jouw les: een giraf, een beer en een struisvogel.

20130204-112215.jpg20130204-112233.jpg20130204-112320.jpg

 

 


Je legt uit dat er twee soorten vragen gesteld mogen worden, namelijk de ja-en vragen en de ja-maar vragen. De giraf staat voor de ja- en vragen. Vragen die opbouwend zijn, waardoor je meer over het thema te weten komt. Het is een nieuwsgierige houding van waaruit je vragen stelt. De beer staat voor de ja- maar vragen. Vragen waarbij je als vragensteller de hakken in het zand zet. Je probeert het thema om zeep te helpen. Niks is goed, niks werkt, etc.

 

 


De struisvogel staat voor de prikkelopdrachten, de gekke opdrachtjes die je met elkaar hebt verzonnen.(Bedenk vooraf een paar gekke opdrachtjes, zoals liedje zingen, een aap nadoen, op één been staan en dan afgeleid worden door de ander, etc.)

 

 


Je legt uit wat het thema is van deze les. De leerlingen krijgen wat achtergrond informatie en daarna laat je de knuffels rondgaan (voorzichtig gooiend?!). De leerling die een knuffel vast heeft mag een vraag stellen. Kijk naar de knuffel wat voor soort vraag je mag stellen. De struisvogel vliegt ondertussen nog door het lokaal. Pas wanneer het alarm (instellen op je mobiel, 2 minuten) afgaat, kan de leerling die de struisvogel op zijn schoot heeft liggen de prikkelopdracht uitvoeren. Deze prikkel opdracht zorgt voor ontspanning en een lach in de groep, waardoor ze lang de aandacht bij je les kunt houden.

 

 

Ik weet zeker dat je het verschil gaat maken bij je leerlingen. Het is een laagdrempelige opdracht met een groot bereik. De leerlingen zullen bij de les blijven en het nodige opsteken. En dan ga ik mij nu bezig houden met het reilen en zeilen van mijn onderneming, want ook daarin zal ik mezelf continue vragen blijven stellen. "Ben ik op de goede weg? Is dit wat mijn klant wil? Heb ik de juiste focus nog?" Het maakt dus niet uit of je docent bent of ondernemer:

Van vragen word je wijs!

 

 

 


 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)