Het grote belang van waarom

Gemaakt door: Janita

Zoals vele studenten met mij, ben ik mijn loopbaan als docent begonnen op twee verschillende scholen. Ik had daar niet zoveel problemen mee. Ik had mijn handen vol aan het lesgeven, het orde houden en de cijferadministratie.  Ik maakte me niet  druk over het WAAROM.  IN de loop van de jaren veranderde dat. Evenals mijn baan. Na wat heen en weer zwerven van de ene school naar de andere, kwam ik terecht op een gezellige kleine groene school, een VMBO school. 

 

 

Op deze school maakte ik werk van het WAAROM. Waarom vergaderen we op deze manier en niet anders? Waarom krijgt mijn ene collega wel een leidinggevende functie en de andere niet? Waarom is de ene klas leuker dan de andere. Waarom hebben de ouders geen belangstelling voor hun eigen kind,  etc. Deze waarom-vragen fascineerden me toen… en  nu nog steeds. 

 

 


Als docent kwam ik niet achter de antwoorden. Ik was zelf te veel verweven in de cultuur. Ik kon de dingen niet helder en objectief bekijken. Ik probeerde wel iets uit om achter antwoorden te komen of op zoek naar de GOUDEN oplossing. Helaas….het antwoord moet ik je nog steeds schuldig blijven. 
Wel leerde ik waardevolle levenslessen. Eén van die waardevolle lessen was dat niet iedereen denkt zoals ik denk. Een knallende ruzie met een collega moest mij de ogen doen openen om te zien dat mijn weg van a naar b niet de enige juiste was. De weg van a naar b die mijn collega liep, kwam ook op hetzelfde eindpunt uit. Voordat ik dat kon bevatten waren we een paar weken verder.

 


Ik merk als ik op scholen kom dat deze les ook een waardevolle les kan zijn voor andere docenten. Misschien ook wel voor jou. Het besef dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden kan een geestverruimende zijn. Vasthouden aan jouw bestaande patronen kan ervoor zorgen dat je geen ruimte overlaat voor inbreng van anderen. En de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat wij, docenten, wel vaak gelijk willen hebben. Het hoort  namelijk bij ons vak! Wij behoren het te weten.

 

 


Maar is dat wel zo? Ik raak er steeds meer en meer van overtuigd dat we het helemaal niet zo goed meer weten. We raken de leerling uit het zicht. Wat voor leerling heb jij in de klas zitten? Is dat nog dezelfde als tien jaar geleden? Waar leiden wij onze leerlingen voor op? In welke maatschappij komen ze terecht?  Bieden wij ze nog wel de juiste lesstof aan? Sluit het aan bij hun behoeften en wensen? Wanneer heb jij je voor het laatst afgevraagd wat jouw doelstelling voor het komende schooljaar is, wat wil je graag bereikt hebben. Of wat is jouw stip op de horizon voor jouw vak? Ontwikkel jij jezelf nog of ben je stiekem stil blijven staan?

 

 


Je begrijpt dat het WAAROM ook in mijn trainers-beroep nog steeds centraal staat. Als ik de waarom vragen blijf stellen, kan ik (Crioel) het onderwijs het beste dienen. Sterker nog, het heeft mij samen met Marcel Derksen zover gebracht dat we ook daadwerkelijk deze waarom-vraag hebben kunnen omzetten in een spel. Het 21st century Skills GAME.  Het spel daagt je uit om naar de Waarom-vraag in jouw eigen leven te kijken. Wie ben je, wat wil je en wat kun je? Met andere woorden: waarom doe jij de dingen die je doet? Ben jij een gepassioneerde docent die passend onderwijs geeft?  Of doe jij de dingen op de automatische piloot?Ik daag je uit om daar achter te komen. Wil je het spel spelen alvorens je het met jouw leerlingen gaat spelen? Meld je dan aan voor de  inspiratiedag op woensdag 24 september 1300-1600 bij info@crioel.nl

WAAROM ZOU JE DEZE KANS LATEN LOPEN?

 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)