Zin in leren

Gemaakt door: Janita

"wat wilt u nu?"

 

"Wat moeten we nu doen?"

 

"Oh....kijk, we moeten......."

 

 

en na enkele luttele seconden duiken de studenten in hun opdracht en weten ze bijna intuïtief wat er van ze wordt verwacht. Ze krijgen een groepsopdracht waarbij slechts 1 iemand een internet verbinding mag hebben en ze krijgen 1 dia te zien met daarop een afbeelding van een meneer die zegt "Why?", en onder aan het beeld staat "Start with why". Meer uitleg krijgen de studenten niet en binnen 5 minuten weet de eerste groep al wat de SOLE in houdt. Want zo noemen we dit soort opdrachten: SOLE (self organised learning environments).

 

Terwijl de docent die mij heeft uitgenodigd voor deze gastles nog naar adem hapt, komen de eerste studenten naar me toe om te verifiëren of hun antwoord GOED is. Helaas, bij een SOLE gaat het er niet om of je antwoord goed of fout is, het gaat juist om het proces. Hoe werk je samen en hoe los je de vraagstelling op? Het delen van de ervaringen rondom het proces, is bedoeld voor de mede klasgenoten, wat kunnen zij nog aanvullen of waar kunnen zij nog van leren. Het is een groepsopdracht in de breedste zin van het woord. De studenten smullen van de vrijheid die ze ervaren en zijn meteen enhtousiast.

 

De docent ook. Hij ziet wat het met zijn studenten doet en raakt zelf ook in vervoering. De tweede workshop gaat hij vanaf het aller eerste begin meteen observeren. Hij kijkt de klas in zodra de dia verschijnt. En ziet met eigen ogen dat er slechts heel even een kleine onrust heerst maar dat de studenten, zodra ze doorkrijgen dat ze van mij geen antwoorden zullen horen, meteen aan het werk gaan. Hij ziet dat de jongeren gaan overleggen, hij ziet ze internetten, hij ziet lachende studenten zodra ze denken het antwoord te hebben gevonden, hij ziet lichte frustratie wanneer blijkt dat er nog meer te vinden is. Een prachtige worsteling dat niet kan tippen aan het zien van een voetbalwedstrijd.

 

Naast de inhoud van de workshop :), is de docent vooral geraakt door het enorme effect van de SOLE-opdracht. De studenten zijn meteen vol aandacht voor het onderwerp én ze zijn gedreven aan het werk. En dat is wat je als docent toch wilt voor je student. Hij vraagt zich meteen af of hij ook dit soort opdrachten kan verzinnen voor zijn eigen lessen. Wat denk jij?

 

Wil je meer weten over het bedenken en uitvoeren van SOLEs? Mail dan naar info@crioel.nl of bekijk de nieuwste blog rondom SOLEs hier.

 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)