Voel de spanning

Gemaakt door: Janita

Heb jij dat ook, zo’n apart gevoel als je naar de tandarts moet? Of naar een sollicitatiegesprek? Je voelt iets van spanning. Niet wetende wat er staat te gebeuren, bang dat de tandarts gaatjes zal vinden of dat je tijdens je sollicitatiegesprek afgewezen gaat worden.

 

Dezelfde spanning ervaren de deelnemers van mijn trainingen ook. Ze weten niet wat ze kunnen verwachten. En dikwijls uit zich dat in ‘ja-maar”- gedrag. De stoelen zitten niet goed, er is teveel lawaai vanuit andere zalen of ze vluchten naar de wc zodra ze de viltstiften zien liggen.

 

Na een half uurtje beginnen ze te wennen en raken ze thuis in de lichte chaos die trainingen rondom creatief denken met zich mee brengen. Na de lunch zitten juist deze mensen helemaal in de flow. Ze gaan totaal out of the box en zijn bijna niet meer te stoppen. Dat wil je in je klaslokaal ook, toch?!

 

Laten we er eens vanuit gaan dat er kinderen zijn die met lichte tegenzin naar  school gaan. Hebben wij daar als meesters en juffen begrip voor? Of proberen we het kind over de drempel te trekken om school maar vooral leuk te vinden? Mag het zijn/haar mening hebben of vinden we onze eigen mening belangrijker? Mag een kind school niet leuk vinden? Krijgt het de ruimte om zichzelf te zijn? Schenken we aandacht aan zijn/haar werktempo? Hebben we genoeg kennis van zaken over het kind?

 

Gelukkig hebben de meeste docenten hier wel kaas van gegeten. Maar niets menselijks is ons vreemd dat we toch geneigd zijn in onze oude valkuilen te stappen. De valkuilen van “stil zitten”, “doe normaal”, “we gaan nu beginnen”, “het valt wel mee”, etc. Want als docent sta je onder tijdsdruk, je wilt de vaart erin houden, je wilt orde houden, want je gunt alle kinderen immers een goede … CITO-score?

 

Als er meer tijd en aandacht vrij gemaakt wordt voor het ontwikkelen van de vaardigheden van de leerling, zal hij beter in staat zijn om in de flow te raken, net als mijn cursisten. Hij zal inzicht krijgen waarom hij de dingen doet, die hij doet. De spanning die hij af en toe voelt kan hij benoemen en een plek geven. Wow, dat zou fantastisch zijn!

 

Ook voor jou ligt dat binnen de mogelijkheden. De21st century skills GAME hebben we hiervoor ontworpen. Speciaal voor de docent om oog te krijgen voor zijn leerling. Maar ook voor de leerling om inzicht te krijgen in zijn eigen vaardigheden en die van zijn klasgenoten. Het is een levensveranderend spel, een spel met grote gevolgen. Durf jij het aan?

 

Voor meer informatie kijk op www.21stcenturyskillsgame.nl

 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)