over mysterieuze wonderpennen

Gemaakt door: Janita

Er gebeurt veel in Cuno zijn leventje. Hij verandert en dat heeft hijzelf drommels goed door.In zijn ogen gaat het ook te snel. Hij slaapt weer slecht, komt vaak even naar beneden, omdat zijn buik honger heeft, zijn voeten te koud of dat het te licht of juist te donker is. 

 

Op een ochtend komt hij beneden en vertelt dat hij naar heeft gedroomd. Ons huis lag vol met explosieven en hij drukte met zijn voet op een knop, waardoor het hele huis explodeerde. Maar gelukkig waren er geen gewonden en kon "mem" weer iets bedenken waarop we ons huis weer terug kregen. Hij kijkt me aan met spanning in zijn ogen. Zijn droom was uitdagend maar aan de andere kant ook heel naar.

 

Ik denk dat de droom betekend dat hij zijn veilige haventje niet wil kwijtraken. Dat begrijp ik maar al te goed. De laatste tijd zijn er zoveel veranderingen en nieuwe uitdagingen, dat hij het af en toe in zijn hoofd ff niet meer kan bijbenen. Zodra ik onder woorden breng wat de droom volgens mij betekent, knikt hij bevestigend "ja". Maar dan wordt zijn aandacht alweer getrokken door de kat....

 

Vorige week had ik de Key Accountmanager (what's in the name?) van Pilot-Pen op bezoek. Ik kreeg uitleg over de werking van vele bijzondere pennen. Zo ook een frictiepen. Een frictie-pen is een pen waarmee je kunt schrijven, maar die je door middel van frictie (wrijving) weer kunt uitgummen. Een vlammetje onder het papier houden werkt ook. Door middel van de warmte van de wrijving verdwijnt de inkt van het papier. Als je het papier in een vriezer legt komt de inkt weer terug. Je voelt 'm waarschijnlijk al aankomen.....een mysterieuze wonderpen! En Cuno heeft zijn oog laten vallen op deze bijzondere pen. Hij wil het meteen uitproberen zodra hij doorheeft wat deze pen allemaal kan.

 

Maar ja dan zit je daar achter je bureau en achter een vel wit papier. wat ga je dan opschrijven? Het moet natuurlijk wel bijzonder zijn, want met een bijzondere pen schrijf je alleen maar bijzondere dingen op. Ik besluit hem een eindje op weg te helpen. "Schrijf maar een brief aan juf". "Wat moet ik haar dan vertellen?" "Vertel haar maar hoe je het nu vindt op school". Cuno vindt het meteen een goed idee en begint te schrijven. Ik mag natuurlijk niet lezen wat er staat, maar op het moment dat Cuno een vlam onder de brief wil houden, kan ik het niet helpen toch ff een blik op de brief te werpen. Hij schrijft aan zijn juf dat hij school nu heel leuk vindt en zijn werkjes. Maar......hij wil meer opdrachten in zijn ontdekkist.

 

De volgende dag op school geeft Cuno vol trots de brief aan juf. Juf opent de envelop en begrijpt er niets van. Maar Cuno laat haar niet lang in het ongewisse en vertelt haar wat ze moet doen om de brief te kunnen lezen. "In de vriezer?" Juf vertrouwt het niet helemaal en kijkt met een schuin oog naar mij. Ik knik bevestigend waarop de brief in de vriezer wordt gestopt. 

 

' s Middags vertelt Cuno in geuren en kleuren dat juf de brief heel erg mooi vond en....omdat Cuno graag meer opdrachten in zijn kist wil hebben heeft juf aan de klas gevraagd of ze leerzame spelletjes mee naar school willen nemen. Op het moment dat Cuno besluit om één van de spelletjes te doen, mag het kindje meedoen die het spelletje heeft meegenomen. Een win-win. 

 

Op deze manier wordt er automatisch betrokkenheid gecreëerd in de klas rondom de activiteiten van Cuno. Cuno vindt het fijn dat er ook andere kindjes naar zijn 'leerplek'  mogen. En het leren? Ach, dat gebeurt als vanzelf. Helemaal als je in het bezit bent van een mysterieuze wonderpen.

 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)