Weerstand of leerstand

Gemaakt door: Janita

Een groep van 20 jongeren zit afwachtend in het lokaal op wat er komen gaat. Ze krijgen vandaag les van mij. We hebben nog niet eerder met elkaar kennis gemaakt. Voor hen een verrassing en voor mij ook. Ik begin daarom met een korte opdracht gericht op samenwerking en probleemoplossen. Ik observeer de groep en kom er achter dat ook in deze groep de aandacht ligt op het zo snel mogelijk oplossen van het probleem en daarmee de opdrachten kaart niet of nauwelijks wordt gelezen. Zodra ik langs de jongeren loop en ze mij in hun vizier krijgen, word ik onderworpen aan een vragenvuur. Ze verwachten antwoorden van mij. Helaas. Ik stel ze teleur. Ik stel hen een vraag en al snel komen ze erachter dat ze de opdracht niet (goed) hebben gelezen.

 

Het is een leuke binnenkomer, de toon is gezet. De studenten hebben al snel door dat ze hier te maken hebben met een docent die het net ff anders doet. 

 

Zoals bij elke nieuwe situatie of verandering, gaat het grootste deel van de groep erin mee. Ze staan automatisch in de leerstand en genieten van de 'ongewone' aanpak. Er zijn ook een aantal jongeren die doen er zelfs een schepje bovenop. Leergierig als ze zijn, zijn ze niet te stoppen als de tijd om is. En....er zijn een aantal studenten die het afschuwelijk vinden om uit hun comfort zone te moeten en besluiten in de weerstand te gaan.

 

Kijk, nu begint het leuk te worden. Voor mij althans. Ik geniet ervan als mensen in de weerstand gaan. Ik ben er namelijk van overtuigd dat studenten die weerstand bieden er nog niet aan toe zijn om hun veilige haven te verlaten. Met andere woorden, ze willen wel graag leren maar weten nog niet hoe. En dus grijpen ze naar hun allereerste veilige gedrag, 9 van de 10 keer is dit de docent proberen te 'pakken' op zijn/haar woorden. De woorden worden uit hun verband gerukt en op een andere wijze terug gegeven. Ze halen alles uit de kast om duidelijk te maken dat zij dit kunstje wel kennen en dat zij hierin niets hebben te leren. "Ja maar.... u moet de lesstof op niveau aanbieden, vooral goed gestructureerd en met een duidelijk doel, iets aanbieden wat we in ieder geval nog niet kennen, nog niet hebben gehad. Zodat het voor ons ook duidelijker is." Duidelijker? 

 

Ik hoor ze aan, maar bedenk het volgende: zodra een student zijn zin begint met  'ja-maar' weet ik genoeg. Hij wordt uit zijn comfort zone gehaald, hij ervaart  geen structuur meer, alles is stom, hij ervaart geen doel meer, kortom er is CHAOS! En chaos brengt het slechtste in de mens naar boven, tenminste als je niet weet hoe je met chaos om kunt gaan. En dan ga je als vanzelf ongewenst gedrag vertonen.

 

Creatieve mensen gedijen prima in de chaos. Hoe meer chaos hoe beter het is, zou ik bijna willen zeggen. Chaos is nodig om tot geweldige ideeën en oplossingen te komen en is nodig om te kunnen leren.  Als je gaat voor groei en ontwikkeling dan heb je chaos nodig om vooruit te komen.

 

 Studenten in de weerstand hebben geen zin in deze chaos. Ze willen wel leren, maar geen chaos ervaren. En ja, hoe doe je dat? 

 

Als docent is het belangrijk om het contact te houden, een gesprek aan te gaan en erachter proberen te komen wat ze tegen houdt. En eerlijk gezegd vind ik dat heerlijk. Erachter proberen te komen wat mensen drijft en motiveert. Misschien houden studenten-in-de-weerstand er niet van om te reflecteren op eigen handelen of vinden ze het lastig om op een andere, creatievere manier les te krijgen simpelweg omdat ze het niet gewend zijn. Of omdat ze last hebben van oordeel. Oordeel in de zin van "dat hoort niet zo" of "zo leer je niet". Het voelt als een overwinning om deze 'code' te kunnen kraken. Soms gaat het binnen een les en soms heb je meer tijd nodig.

 

En als ik heel eerlijk ben, zo werkt het bij mezelf ook. En bij jou toch ook? Zodra ik weerstand bij mezelf constateer, ga ik (inmiddels wel aangeleerd) zelfreflectie toepassen en kijken wat er aan de hand is. Soms lukt dat in mijn eentje, maar meestal heb ik daar goede vrienden voor nodig die me een spiegel voorhouden.  En bij grote uitdagingen neem ook ik een coach in de arm. Iemand die nieuwsgierig is en mij doortastende vragen stelt.

 

Student, docent, ouder, het maakt niet uit, ieder mens bevindt zich wel eens in de weerstand. Zou je graag hiermee aan de slag willen? Ik sta graag voor je klaar. Stuur een mail naar info@crioel.nl omdat ik het belangrijk vind dat ook jij van de weerstand naar de leerstand gaat.

 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)