21st century skills projectdag

Gemaakt door: Janita

“Krijgen we nog wel te horen over hoe en wat, want ik weet niet wat ik moet doen,” aldus een basisschool-docent.

Ik glimlach en stel de docent gerust dat het allemaal goed komt, nog even wat klaarzetten en dan een kop koffie en ‘werkoverleg’.

Zoals elk nieuw initiatief, roept iets nieuws vragen, twijfel en weerstand op. Dat geeft niet, dat is heel menselijk. Voor mij een uitdaging om de meesters en juffen over de streep te krijgen, zodat ze vol enthousiasme mee doen met het 21st century project.

Ondanks de voorbereidingen, toegestuurde documentjes, blijkt de projectdag nog 1 wazige boel, als ik tenminste de docenten mag geloven. Ik moet stiekem een beetje lachen. Waarschijnlijk hebben ze zich thuis flink verdiept in het project en vinden ze het lastig om het anders te doen.

 Deze dag is er voor de kinderen, zij bepalen het tempo, de focus. Het enige  dat ik ga doen is het proces bewaken. Mijn ogen en oren de kost geven als er een versnelling moet optreden, een nieuwe opdracht moet worden aangeboden en toch ook tijdsbewaking, want om 14.00 uur staan de ouders op de stoep.

 “We beginnen straks met z’n allen in het gymlokaal van groep 1 tot en met 8, daarna …. Blablabla.” Het werkoverleg is begonnen. We maken afspraken en dan is het tijd om de kinderen binnen te laten. Ik sta klaar met de handpoppen en de 21st century skills game om de kinderen te verwelkomen. Maar ik zie geen kinderen….

De meesters en juffen vangen de kinderen toch eerst op in hun eigen lokaal. Misschien wel zo vertrouwd en handig, denken ze. Gelukkig is er met mijn flexibiliteit niets aan de hand en ik wacht tot de kinderen zo ver zijn. Al gauw druppelen de eerste kleuters binnen. Ik geef ze allemaal persoonlijk een hand en stel me voor. Zij doen dat op hun beurt ook. Het ijs is gebroken.

Het programma begint. Kennismaking met de dieren, een visualisatie, spelletjes. Pauze. Nog meer spelletjes en allemaal in het teken van Voor Altijd Jong, het kinderboekenweek thema van 2016. De kinderen krijgen rode koontjes van de inspanning.

’s Middags Gaan we als school aan de slag met het bouwen van een pretpark voor bejaarden. Dat doen we met allerlei verschillende materialen. Vanuit diverse interessehoeken, waar 1 materiaal wordt aangeboden, gaan de kinderen vol enthousiasme aan de slag.  Per hoek mogen 6 kinderen werken. Wil je een ander materiaal? Ja dat kan, maar dan zul je moeten overleggen bij een andere interessehoek of iemand met je wil ruilen….. zo hebben we de skills overal in verborgen en komen ze spelenderwijs aan bod. De kinderen leven zich helemaal uit: een zigzag glijbaan,  een reuzenrad, een bootje en noem maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken of de kinderen hebben het gemaakt.

Tijdens het knutselen heerst er een rust in het schoolgebouw. De kinderen zijn zo hard aan het werk, dat de meesters en juffen heerlijk kunnen genieten van alle ijver.

Nog een paar minuten en dan staan de ouders op het plein. De laatste handelingen worden verricht en tijdens het opruimen hoor ik een meisje tegen haar juf zeggen “Juf dit is zo’n coole dag”. En ze straalt als ze propjes papier in de prullenbak gooit.

De ouders zijn diep onder de indruk van al het moois. Maar ze zijn vooral onder de indruk van de prachtige verhalen van de kinderen. Ze hebben in 1 dag zoveel beleefd, daar praten ze nog weken over door.

 

Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je met jouw basisschool ook een 21st century skills projectdag op maat maken? Neem contact met ons op.

 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)