FIRST Lego League & de skills

Gemaakt door: Janita

Afgelopen zaterdag ging ik met zoon en manlief naar de FIRST Lego League. De FIRST LEGO League (FLL®) is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 15 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende “Challenge”. De kinderen werken in teams van maximaal tien deelnemers om de opdrachten zo goed mogelijk te vervullen en laten het resultaat zien tijdens regionale en nationale finales.

Aangekomen in de school werden we hartelijk ontvangen door leerlingen en docenten. In het midden van de kantine had men een groot wedstrijdgebied afgebakend waar twee dolenthousiaste presentators alles aan elkaar praatten. Mijn zoon had niet zo'n belangstelling voor dit gedeelte. "Ik mag hier immers niks zelf doen," was zijn teleurstellende reactie. Maar gelukkig was het Waterlab ook aanwezig en mocht hij een proefje met wedstrijdelement doen met kraaltjes en water. Heel leerzaam! Hij haalde de hoogste score!

Wat zijn aandacht vooral had, was de robot, die je op afstand kon besturen en zichzelf kon laten optrekken aan een rekstok. Vader en zoon, beide bezeten van techniek, samen aan de slag met de nieuwste technologieën.

Van een afstandje bekeek ik de hele entourage en besefte mij dat dít de 21st century skills  zijn in de praktijk. De teams werken samen aan een lego robot, ze moeten hem in elkaar zetten en juist prgrammeren. Daar komt het probleemoplossend vermogen en creativiteit om de hoek kijken. Om de robot het juiste traject te laten afleggen en de opdrachten goed uit te laten voeren, hebben de teams kritisch nagedacht over wat wel en wat niet te doen. De wedstrijdleiding had duidelijke regels gecommuniceerd met de deelnemende partijen zodat de wedstrijd eerlijk zou verlopen. Onderling hebben de teams natuurlijk ook met elkaar gecommuniceerd over de wedstrijd, maar ook over de pr. Diverse spandoeken versierden daar de ruimte, heel creatief, zodat mede-leerlingen hun school op originele wijze konden aanmoedigen. Top! 

Ik sprak met één van de begeleidende docenten en hij vertelde me wat hij zo ontzettend goed vond aan het experimenteren met LEGO. "Meestal hebben we alleen aandacht voor de leerlingen die negatieve aandacht vragen. Kinderen die stil zijn en wat meer op de achtergrond zijn, bungelen er meestal maar wat bij. Bij  FIRST Lego League krijgen vooral zij juist de ruimte en de aandacht om te laten zien wat ze in huis hebben. Daar doe je het als docent toch voor?"

Mijn zoon, en stiekem ook mijn man, had de dag van zijn leven. Hij kon zijn hart flink ophalen met alle robotica en technologie. Als ze dit op zijn school zouden aanbieden, kwam hij denk ik niet meer thuis ;) Zou het niet fantastisch zijn als we in ons onderwijs meer ruimte en aandacht voor de skills zouden vrijmaken? Dat er meer aandacht komt voor elke individu, goed gebekt of juist wat minder, omdat elk kind talent heeft en skills om het allerbeste van zichzelf te laten zien. Succes gegarandeerd!

 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)