Focus op resultaat

Gemaakt door: Janita

Sinds ik me kan herinneren, zitten er te weinig uren in een dag. Ik heb zoveel te doen, zoveel ideeën uit te voeren. Ik ben nog nauwelijks begonnen met het ene idee of het volgende idee dient zich alweer aan. Pffff om moe van te worden.

Tijdens mijn schoolperiode kon ik dat gevoel van tijd te kort niet goed delen met mijn vrienden en vriendinnen. Zij hadden tijd genoeg....voor elkaar. Wat chillen en sporten, oh ja...en natuurlijk huiswerk maken. Ik herkende dat niet zo. Ik gebruikte mijn tijd juist om nieuwe dingen te creëren, dat vond ik geweldig. En dat vind ik nog :)

Dit heb ik zo jarenlang vol gehouden. Altijd maar mijn ideeën, allemaal, serieus nemen en er iets mee doen. Tijdens mijn opleiding bij het COCD leerde ik dat ik niet altijd iets hoefde te doen met ALLE ideeën. Ik leerde dat het creatieve proces uit diverse fasen bestaat: vragenfase, inspiratiefase, focusfase en actiefase. Het werd me al snel duidelijk dat ik me voornamelijk in de eerste twee fases bevond. Dat vond ik ook het leukste om te doen. Volgens één of andere test noemen ze dat: EARLY BIRD. Nieuwsgierig en onderzoekend naar de vraagstelling en vervolgens veel verschillende ideeën kunnen bedenken. Yes!!! That's me ;)

Het kostte me veel moeite me te verdiepen in de andere fases. Ik vond het al gauw te lang duren, te langdradig, saai, etc. Maar na verloop van tijd ben ik ook de convergentiefase en de actiefase gaan waarderen. En dat kwam omdat ik de meerwaarde ervan zag. Door op een juiste manier de convergentiefase in te gaan, kun je 'hakken' in je ideeën. Dat levert je op dat je niet met AL je ideeën aan de slag hoeft en dát scheelt je veel tijd. 

De actiefase leerde ik waarderen toen ik spellen (creative business games) ging maken. Zodra een spel gedrukt en wel voor je ligt is het van groot belang om het te gaan testen. Met de testresultaten ben je in staat het spel nog meer te verfijnen en te verdiepen. Een echte WIN voor jezelf, maar zeker ook voor je opdrachtgever.

Je zult wel denken "maar wat kan ik hier nu mee?" Nou daar komt ie. Ik ben ervan overtuigd dat we meer creatievelingen in onze omgeving hebben dan we in eerste instantie door hebben. Sterker nog, misschien ben je er zelf wel één. Een echte creatieveling is all over the place. Die schiet alle kanten op, vooral als er nieuwe plannen op tafel komen en er nieuwe ideeën opgehoest kunnen worden. Dat is de habitat van een creatieveling. Je kunt je voorstellen dat niet iedereen hier op zit te wachten. Zoals bijvoorbeeld jouw baas of jouw collega's. Jouw baas heeft het nieuwe onderwerp al dusdanig voorbereid dat de wilde ideeën nu niet meer van belang zijn. En jouw collega's zitten niet te wachten op jouw goed bedoelde ideën die alle kanten uitvliegen. Dat wil echter niet zeggen dat de creatieveling nu onderuitgezakt de bijeenkomst bij kan wonen. Nee integendeel.

Belangrijk is te weten binnen welke kaders er nog ideeeën mogen worden bedacht. De baas of opdrachtgever geeft een duidelijke focus op het gebied waar hij/zij ideeën voor wil hebben. FOCUS is dus het toverwoord. Focus geeft rust en duidelijkheid, voor de creatieveling maar ook voor de omgeving, jouw collega's. Focus zorgt ervoor dat er resultaten bereikt worden. Focus maakt dat er meerwaarde gecreëerd wordt.

Herken je de hdouing van de creatieveling? In jezelf of bij een ander? Zorg dan voor focus...tenminste als je resultaat wilt bereiken en effectiever met je tijd om wilt gaan ;) Kleine moeite groot plezier!

 

Laat een reactie achter.

Reacties (0)