Janita Seinstra

Creativiteit staat mijn hele leven al centraal. Eerst in de zin van "creatief met kurk". Vanaf dat ik me kan herinneren had ik nooit genoeg uren in mijn dag. Ik creëerde er op los. Als ik als kind iets wilde hebben, vertelde mijn vader me dat we dat zelf ook konden maken. En dus leerde ik om te beeldhouwen, mijn eigen kleding te maken, te schilderen, meubels te stofferen, te pottenbakken en noem maar op. Dikwijls had ik ideeën, die ik later terug zag in de winkels. Blijkbaar had ik gouden ideeën, maar hield ik ze voor mezelf.

 

Naast het ontwikkelen van mijn creativiteit, heb ik echter niet geleerd om voor mezelf op te komen. Dus toen ik een baan kreeg in het onderwijs, ben ik daar gemakshalve blijven 'hangen'. De onrust begon na verloop van jaren wel een rol te spelen. Gedachten als "Is dit het nu?" "Moet ik eerst man zijn en 50 jaar, voordat ik een leidinggevende baan kan krijgen in het onderwijs?" Kortom.... ik had gedachten die te maken hadden met anderen, maar het ging natuurlijk over mezelf. Ik zat mezelf in de weg

 

Daar kwam ik achter toen ik de opleiding creatief denken bij het COCD ging volgen. Het voelde als thuiskomen, overal gelijkgestemden om me heen. Mensen die net als ik ervan hielden om met meerdere oplossingen te komen of te denken in beelden. Ik leerde bovenal dat mijn gouden ideeeën welkom waren en dat er in het onderwijs grote behoefte aan is. Het ligt eraan hoe je jezelf inzet. En zo was mijn reis in persoonlijk leiderschap gestart. 

 

Mijn visie op het onderwijs ontwikkelde zich in een razend snel tempo en het bleek al snel dat mijn klaslokaal te klein werd. De gouden ideeën die ik heb over het onderwijs kon ik niet meer kwijt en ik wilde zo graag mijn passie delen. Vandaar dat ik na twintig jaar de school heb verlaten om mijn vleugels uit te slaan en mijn eigen bedrijf Crioel te starten. 


Met Crioel ben ik in staat om mijn ideeën over de 21st century skills te delen met ondernemende professionals in het onderwijs.  Onze maatschappij vraagt namelijk tegenwoordig iets anders van docenten en van leerlingen/studenten dan we tot nu toe gerealiseerd hebben. De focus lag lange tijd op het vergaren van kennis, maar tegenwoordig mogen we ons bezig houden met hoe we deze kennis gaan construeren. Het is belangrijk om steeds je denken hierbij te blijven vernieuwen. Maar hoe doe je dat? Hoe worden we innovatief en creatiever in ons denken, zodat we leren om gaan met veranderingen en een duurzame bijdrage kunnen leveren aan de 21e eeuw? Daar helpen de 21st century skills bij.

 

Dikwijls hoor ik dat de 21st century skills een container-begrip zijn en dat het flauwekul is om daar aandacht aan te besteden, want samenwerken en communicatie zijn toch al eeuwenoude begrippen die we al heel lang toepassen in het onderwijs? Gedeeltelijk ben ik het daar mee eens. Maar waar voor mij de meerwaarde zit, is dat we met een andere bril naar deze begrippen leren kijken. Samenwerken ziet er heel anders uit als je de beschikking hebt over de nieuwste technologieeën. En welk effect heeft dat op communicatie? Heb je daar als docent weleens bij stil gestaan? Ik ben ervan overtuigd dat je al heel veel 21st century skills toepast in jouw les én ik denk dat er nog veel winst te behalen valt.


Hier ligt voor mij en mijn bedrijf Crioel een prachtige uitdaging. Ik wil dat jij als docent met passie en plezier je werk doet. Gewoon....omdat je het verdient. En omdat de leerlingen het waard zijn om in te investeren. Ik help graag jou en jouw school op weg in de wereld van de 21st century skills. Transformeer jezelf van een automatische piloot-docent naar een docent van de 21e eeuw. 


Vernieuw je denken! Ben jij er klaar voor?

 

 



Crioel is gespecialiseerd in het trainen en faciliteren van creatieve denkprocessen.